بلوک «موقعیت نشانگر»
4 مرداد 1404
ارسال شده توسط تی تی
5 بازدید
همانطور که در بخش معرفی کلی بلوکهای آیکد گفتم، برخی بلوک ها به شکل دو سر گرد هستند، که به آن ها بلوک گزارشگر مقداری می گوییم. در این بخش می خواهیم یک بلوک گزارشگرمقداری را معرفی کنیم که علاوه بر این ها از دسته حرکت هم هست!
بلوک «موقعیت نشانگر»

نوع بلوک: حرکت/دستوری
کاربرد: این بلوک موقعیت فعلی نشانگر مجازی (که معمولاً یک شیء کلونشده از بازیگر اصلی است) را بهصورت یک مقدار برداری (مختصات) گزارش میدهد.
موقعیت میتواند شامل مقادیر x
و y
باشد و در محاسبات، مقایسهها یا ثبت وضعیت استفاده شود.
🎯 نکته آموزشی:
- این بلوک نقطه ورود به خواندن اطلاعات از محیط است (در مقابل نوشتن یا تغییر آن).
- دانشآموزان یاد میگیرند که موقعیت یک شیء چگونه میتواند در منطق برنامه تأثیر بگذارد (مثلاً بررسی فاصله، برخورد، یا تعیین موقعیت مقصد).
- درک استفاده از این مقدار در تصمیمگیری، مثل:
«اگر موقعیت نشانگر از حدی بالاتر رفت، کاری انجام بده.»
-نکته فنی:
- این بلوک می تواند با نشانگرهای مجازی هم استفاده شود.
- اگر چند نشانگر در صحنه وجود داشته باشند، بسته به زمینه استفاده، باید مشخص شود موقعیت کدام یک مد نظر است.
- خروجی این بلوک به صورت عدد (مقدار x یا y) است. یعنی دارای دو جزء است. طول و عرض.
📋 تفاوت با اسکرچ:
در Scratch چنین بلوکی مستقیماً برای کلونها به این صورت وجود ندارد. آیکد با اضافه کردن بلوکهایی ویژهی نشانگرهای مجازی (کلونهای قابل شناسایی)، محیطی نزدیکتر به تفکر شیگرای برنامهنویسی فراهم کرده است.
مثال:
دیدگاهتان را بنویسید