بلاگ

آی‌کد در کلاس پژوهش، تکنولوژی های جدید آموزشی در مدارس

تجربه یک معلم درباره آی کد

کلاس پژوهش؛ ضرورتی برای پرورش تفکر الگوریتمی

در سال‌ها‌ی اخیر، نظام آموزشی کشور توجه ویژه‌ای به فعالیت‌های پژوهشی در مدارس نشان داده است. این اولویت‌گذاری منجر به اختصاص ساعاتی مشخص به “کلاس پژوهش” در برنامه درسی دانش‌آموزان شده است. اما هدف اصلی این کلاس‌ها چیست و چگونه می‌تواند نسلی خلاق و متفکر تربیت کند؟

تجربه شخصی من:

تصمیم گیری برای پیاده سازی یادگیری پژوهش با آی‌کد در مدرسه ما

وقتی تصمیم گرفتم از آی کد برای کلاس پژوهشم در مدرسه استفاده کنم کمی استرس داشتم. فکر می کردم من هیچ چیز بلد نیستم. ضمن اینکه درباره روش های تدریس برنامه نویسی به نوجوانان چیز زیادی در ذهن نداشتم. اما انقدر از نتایج و خروجی هایی که از آی کد دیده بودم هیجان زده بودم که حاضر شدم همراه همکاران دیگر این ریسک را بپذیریم و برای اولین بار آن را در مدرسه بطور آزمایشی اجرا کنیم.

شیوه پیاده سازی رباتیک و برنامه نویسی هم زمان

وقتی وارد فاز اجرایی شدیم، به پیشنهاد تیم یادگیری با آی کد یک بسته مینیمال از قطعات و آردوینو برای هر کدام از دانش آموزان خریداری شد. این بسته ها شامل چند قطعه ساده برای پروژه های رقص نور، چراغ راهنمایی رانندگی، نمایشگر، سنسور تشخیص میدان مغناطیسی و تعدادی دیگر بودند. این بسته نسبت به بسته های کامل هم ارزان تر بود و هم سرفصل های کمتری را شامل می شد. به همین دلیل برای فاز آزمایشی مقرون به صرفه تر بود.

اجرای ایده برای کلاس پژوهش

بعد از دو الی سه جلسه دانش آموزان خیلی خوب پیش رفتند. آن ها گاهاً کارهایی اضافه تر از آنچه آموزش دیده بودند را در محیط آی کد انجام می دادند. این کار به آن ها اعتماد به نفس می داد. اینکه می توانستند پروژه های منظم تدریس شده را دستکاری کنند و محیط برنامه انعطاف داشت خیلی برایشان جالب بود. گاهی برخی از آن ها مسائل را از راه های متفاوتی حل می کردند و برنامه متفاوتی می ساختند! من هم از این اتفاق استقبال می کردم. مثلاً در پروژه کنترل چراغ راهنمایی رانندگی قابلیت ها و آیتم های جدیدی به برنامه اضافه می کردند. خیلی هیجان انگیز بود.

بازخورد کلاسی

پس از یک ترم ما دوباره به درخواست مدرسه به برنامه های روتین کلاس پژوهش بازگشتیم و ادامه یادگیری با آی‌کد را برای سال بعد گذاشتیم. تقریباً همه دانش آموزان از شنیدن این خبر ناراحت شدند و همچنان تمایل داشتند به یادگیری برنامه نویسی با آی کد ادامه دهیم. ناگفته نماند برای منِ معلم هم این تجربه خیلی جذاب و دوست داشتنی بود و دلم می خواست ادامه دهم. اما به دلیل برنامه ریزی قبلی می بایست برنامه های روتین گذشته را اجرا می کردم.

چالش‌های نسل امروز در دنیای پرشتاب دیجیتال

زندگی در عصر فناوری و شبکه‌های اجتماعی، سرعت عمل را به یکی از مهم‌ترین مهارت‌های نسل جدید تبدیل کرده است. با این حال، این سرعت بالا گاهی به کاهش صبر، ضعف در برنامه‌ریزی دقیق و ناتوانی در تفکر الگوریتمی می‌انجامد. به‌عنوان مثال:

  • در گذشته، دانش‌آموزان ساعت‌های طولانی را صرف تحقیق، نوشتن و ویرایش مقالات می‌کردند.
  • امروزه با ابزارهایی مثل تایپ صوتی، این فرآیند در چند دقیقه انجام می‌شود!

این سهولتِ ظاهری، اگرچه زمان را ذخیره می‌کند، اما فرصتِ پرورش مهارت‌های حل مسئله گام‌به‌گام را از دانش‌آموزان می‌گیرد.

کلاس پژوهش؛ راهکاری برای بازسازی تفکر انتقادی

معلمان پژوهشی دریافتند که حل این چالش، نیازمند ایجاد فضایی است که در آن دانش‌آموزان:
۱. با صبوری و تمرکز به جستجوگری بپردازند.
۲. مراحل دستیابی به هدف را به‌صورت الگوریتمی طراحی کنند.
۳. اشتباهات را به‌عنوان بخشی از فرآیند یادگیری بپذیرند.

اما چگونه می‌توان این مفاهیم را به زبان نسل دیجیتال‌زده امروز آموزش داد؟

آی کد: پُل ارتباطی بین تکنولوژی و آموزش پژوهش‌محور

پس از سال‌ها تجربه در حوزه آموزشِ پژوهش و آشنایی من با آی‌کد طی دوره اجرای آزمایشی، به این نتیجه رسیدم که نسلی که با کامپیوتر و تکنولوژی بزرگ می‌شود را بهتر است با تکنولوژی هدایت کنیم. راهکاری که پاسخگوی نیازهای نسل جدید بود. «برنامه‌نویسی و رباتیک با آی کد». این پلتفرم به ما نشان داد که:

  • دانش‌آموزان با ابزارهای دیجیتال به‌طور غریزی ارتباط بهتری برقرار می‌کنند.
  • می‌توان مفاهیم پیچیده پژوهشی را در قالب کدنویسی بازیگونه به بچه‌ها آموزش داد.

مثال کاربردی: تبدیل تفکر الگوریتمی به عمل

فرض کنید دانش‌آموزی می‌خواهد یک کاراکتر را در آی کد حرکت دهد. برای این کار:

  • باید مراحل حرکت (چرخش، جابه‌جایی، توقف) را به‌صورت کدهای مرتبط تعریف کند.
  • اشتباه در ترتیب کدها = عدم رسیدن به نتیجه مطلوب!

این فرآیند دقیقاً شبیه طراحی یک پژوهش علمی است:

برنامه‌ریزی ← اجرا ← اصلاح خطاها ← موفقیت

نتایج چشمگیر تلفیق پژوهش و فناوری

با اجرای این روش در کلاس‌های پژوهش:
✅ افزایش قابل توجه مشارکت دانش‌آموزان در پروژه‌های گروهی
✅ تقویت مهارت‌های حل مسئله با رویکرد گام‌به‌گام
✅ نهادینه‌سازی تفکر انتقادی و تحلیل علت و معلولی

سخن پایانی: آموزش هم‌زبان با نسل آینده

در “یادگیری با آی کد”، معتقدیم آموزش مؤثر زمانی رخ می‌دهد که زبان ابزارها را با نیازهای ذهنی دانش‌آموزان هماهنگ کنیم. کلاس پژوهش نه‌تنها مکانی برای کشف ایده‌ها، بلکه فضایی برای تبدیل شدن به نسل خلاق فردا است.

ربوتی به شما پیشنهاد مطالعه بیشتر میده

تجربه دیگر مربیان را هم بخوانید…

مطالب دیگر با همین موضوعات برای دانستن بیشتر...

دیدگاهتان را بنویسید