بلوک «xات را برابر … قرار بده»
همانطور که در بخش معرفی کلی بلوکهای آیکد گفتم، برخی بلوک ها به شکل مستطیلی زائده دار هستند، که به آن ها بلوک دستوری می گوییم. در این بخش می خواهیم یک بلوک دستوری دیگر را از بخش حرکت در آی کد معرفی کنیم.
بلوک «xات را برابر … قرار بده»

نوع بلوک: حرکت/دستوری
کاربرد: این بلوک موقعیت نشانگر را روی محور افقی مستقیماً روی یک عدد خاص تنظیم میکند. برخلاف بلوک «مقدار xات را … واحد تغییر بده» که مقدار x را تغییر میداد، اینجا موقعیت x بهصورت دقیق و مستقیم بازنویسی و تنظیم میشود.
🎯 نکته آموزشی:
- این بلوک یکی از راههای یادگیری مقداردهی مستقیم به ویژگیها است.
- تفاوت بین تعیین مقدار (set) و تغییر مقدار (change) را برای دانشآموز روشن میکند.
- مناسب برای قرار دادن دقیق اشیاء در صحنه (مثلاً هنگام شروع پروژه یا تنظیم مجدد موقعیت).
- میتوان از آن در شرایطی استفاده کرد که شیء باید فوراً به موقعیت مشخصی بازگردد (مثلاً هنگام باخت یا ریست/شروع مجدد بازی).
نکته فنی:
- مقدار x بین حدود -240 تا +240 قابل تنظیم است (بسته به اندازه صحنه).
- اگر مقدار زیادتر از حد وارد شود، ممکن است شیء از صفحه خارج شود.
- مقداردهی به x هیچ اثری روی y ندارد.
📋 تفاوت با اسکرچ:
در Scratch نیز بلوکی با نام set x to ...
وجود دارد. در آیکد این عملکرد با زبان فارسی ساده و روان، تعامل آسانتر و امکان ترکیب با سختافزار برای کاربردهای بیشتر در آموزش و رباتیک فراهم شده است.
مثال: در مثال زیر وقتی اجرای برنامه با زدن پرچم آغاز می شود، موقعیت افقی یا عرض یا x روی محور افقی روی نقطه 15 تنظیم می شود.

دیدگاهتان را بنویسید