بلوک «yات را برابر … قرار بده»
4 مرداد 1404
ارسال شده توسط تی تی
3 بازدید
همانطور که در بخش معرفی کلی بلوکهای آیکد گفتم، برخی بلوک ها به شکل مستطیلی زائده دار هستند، که به آن ها بلوک دستوری می گوییم. در این بخش می خواهیم یک بلوک دستوری دیگر را از بخش حرکت در آی کد معرفی کنیم.
بلوک «yات را برابر … قرار بده»

نوع بلوک: حرکت/دستوری
کاربرد: این بلوک مقدار y بازیگر را مستقیماً روی عددی خاص قرار میدهد. برخلاف «تغییر y»، اینجا موقعیت عمودی شیء بهصورت دقیق و مطلق تعیین میشود.
🎯 نکته آموزشی:
- به دانشآموز کمک میکند تفاوت میان مقداردهی مطلق و جابجایی نسبی را بشناسد.
- مناسب برای تنظیم موقعیت اولیه بازیگر، یا برای بازگرداندن به یک نقطه مشخص (مثلاً هنگام باخت یا ریست شدن بازی).
- پایهای برای درک بهتر مفاهیم موقعیت، مقداردهی، و مختصات است.
- به درک حرکت عمودی در محیط دوبعدی و تعامل با صحنه کمک میکند.
📋 نکته فنی:
- محور y در آیکد مانند سیستم مختصات استاندارد است:
بالا مثبت، پایین منفی. - مقدار معمول y در بیشتر صحنهها بین -180 تا +180 است.
- این بلوک فقط مقدار y را تغییر میدهد، مقدار x بدون تغییر باقی میماند.
- میتواند داخل حلقه یا شرط هم استفاده شود برای کنترل دقیق موقعیت.
📋 تفاوت با اسکرچ:
در Scratch نیز بلوک set y to ...
وجود دارد. تفاوت آیکد در ارائه محیطی بومیسازیشده با زبان فارسی، ترکیب بصری سادهتر، و همراهی با سخت افزار است که باعث درک شهودی سریعتر توسط دانشآموزان میشود.
مثال: در مثال زیر وقتی پرچم شروع برنامه زده می شود، موقعیت عمودی روی 100 تنظیم می شود.

دیدگاهتان را بنویسید