جستجو برای:
  • خانه
  • مجله علمی آی‌تکس
  • دوره ها
  • مرکز دانلود
  • ویکی‌کد
  • دستیار هوش مصنوعی آی‌تکس
  • ویکی‌واژه
  • فروشگاه
    • 09909049986
    • irantechschool@gmail.com
    • تماس با ما
    • درباره ما
    مدرسه علوم تکنولوژی ایران
    • خانه
    • مجله علمی آی‌تکس
    • دوره ها
    • مرکز دانلود
    • ویکی‌کد
    • دستیار هوش مصنوعی آی‌تکس
    • ویکی‌واژه
    • فروشگاه
    0
    عضویت / ورود

    بلاگ

    مدرسه علوم تکنولوژی ایرانمجله علمی آیتکسویکی کدبلوک‌هابلوک «به سمت نقطه … قرار بگیر»

    بلوک «به سمت نقطه … قرار بگیر»

    مرداد 4, 1404
    ارسال شده توسط تی تی
    بلوک‌ها ، ویکی کد
    74 بازدید

    همان‌طور که در بخش معرفی کلی بلوک‌های آی‌کد گفتم، برخی بلوک ها به شکل مستطیلی زائده دار هستند، که به آن ها بلوک دستوری می گوییم. در این بخش می خواهیم یک بلوک دستوری دیگر را از بخش حرکت در آی کد معرفی کنیم.

    بلوک «به سمت نقطه ... قرار بگیر»
    بلوک «به سمت نقطه … قرار بگیر»

    نوع بلوک: حرکت/دستوری
    کاربرد: این بلوک باعث می‌شود شیء (نشانگر) به گونه‌ای بچرخد که به سمت نقطه خاصی در صحنه نگاه کند (مانند نوک فلش). گزینه هایی که در این بلوک وجود دارد:

    گزینه های بلوک «به سمت نقطه ... قرار بگیر»
    گزینه های بلوک «به سمت نقطه … قرار بگیر»

    گزینه‌های آماده برای بلوک «به سمت نقطه … قرار بگیر»:

    1. 🎲 موقعیت تصادفی
      نشانگر به سمت یک نقطه‌ی کاملاً تصادفی در صحنه می‌چرخد.
      مناسب برای شبیه‌سازی رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی.

    2. 🖱 اشاره‌گر ماوس
      شیء به سمتی می‌چرخد که ماوس در آن لحظه قرار دارد.
      فوق‌العاده برای ساخت بازی‌هایی با دنبال کردن اشاره‌گر (مثل حرکت چشم، سلاح یا شخصیت دنبال‌کننده).

    3. 🎯 مرکز صفحه
      شیء به صورت مستقیم به سمت مرکز صحنه هدایت می‌شود (مختصات ۰،۰ در محور XY). فقط مثل انگشت اشاره به مرکز اشاره می کند نه اینکه به نقطه مرکز منتقل شود.
      مفید برای برگشت به حالت اولیه، یا ساخت الگوهای دایره‌ای و حرکت‌های متمرکز.

    🎯 نکته آموزشی:

    • این بلوک پایه‌ای است برای درک زاویه نسبت به مکان دیگر (جهت‌یابی نسبت به هدف).

    • برای ساخت بازی‌هایی مثل “دنبال کردن هدف”، “سلاحی که به دشمن نشانه‌گیری می‌کند”، یا حتی “روباهی که دنبال مرغ می‌دود” کاربرد دارد.
    • تفاوت آن با «در جهت … قرار بگیر» در این است که رو به سمت یک موقعیت دیگر می کند، صرف نظر از اینکه در چه زاویه ای قرارگیرد. در واقع صورت یا بخش جلویی دو نشانگر باید روبروی همدیگر قرار گیرند.

    📋 تفاوت با اسکرچ:

    در Scratch هم بلوک مشابهی به نام point towards (mouse-pointer or sprite) وجود دارد،که به سمت اشیاء یا نشانگر می‌چرخد.


    مثال: در مثال زیر نشانگر روباه را ملزم کردیم به سوی نشانگر مرغ متمایل شود. در اینجا از یک ورودی استفاده کردیم.

    مثال بلوک «به سمت نقطه ... قرار بگیر»
    مثال بلوک «به سمت نقطه … قرار بگیر»

    اشتراک گذاری:

    مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

    بلوک «حذف همه فیلترها»
    بلوک «شدت فیلتر … ات را برابر … قرار بده»
    بلوک «شدت فیلتر … ات را … واحد تغییر بده»
    بلوک «پوسته جدید از … با عرض … و ارتفاع …»
    بلوک «نشانگر … را به طول … درصد، عرض … درصد بکشش»
    بلوک «… پوسته …»
    قدیمی تر بلوک «در جهت … قرار بگیر»
    جدیدتر بلوک «برو به x … ، y …»

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    جستجو برای:
    دسته‌ها
    • برنامه نویسی الکترونیک
    • برنامه نویسی بدون سخت افزار
    • بلوک‌ها
    • پروژه با آی‌کد
    • پروژه های الکترونیک
    • دانش آموز
    • علوم کامپیوتر
    • مجله علمی آی‌تکس
    • محیط آی‌کد
    • معرفی بازی های برنامه نویسی
    • معلم ها
    • والدین
    • ویکی کد
    • ویکی‌واژه
    نوشته‌های تازه
    • پویانمایی قورباغه در آی کد
    • نرم‌افزار آموزش برنامه‌نویسی آی‌کد در یک نگاه
    • آی‌کد در کلاس پژوهش، تکنولوژی های جدید آموزشی در مدارس
    • یادگیری برنامه‌نویسی در iCode تجربه‌ای فراتر از آموزش‌های معمول
    • ساخت تاس 6وجهی تعاملی در آی‌کد آموزش احتمالات کلاس‌های ریاضی
    درباره آی‌تکس

    آی‌تکس مدرسه علوم تکنولوژی ایران، محلی برای دانش‌آموزان است تا سریع و آسان رباتیک، برنامه‌نویسی، الکترونیک، مکانیک و هوش مصنوعی را توسط بهترین اساتید ایران یاد بگیرند.

    • تهران، خیابان جمهوری، قلب بازار رباتیک ایران
    • 09909049986
    • irantechschool@gmail.com
    دنبال چی می گردی؟
    • صفحه اصلی اول
    • تماس با ما
    • حساب کاربری من
    • درباره ما
    • سبد خرید
    • فروشگاه
    نشان اعتماد آیتکس
    نشان اعتماد آیتکس

    تی‌تی، در مدرسه علوم تکنولوژی ایران، همراهِ مربیان و الهام‌بخش یادگیری دانش‌آموزان است.

    تی تی مربی فناور زهره دارابیان تیچر تکنولوژیستبا بیش از یک دهه تجربه در طراحی و توسعه محصولات آموزشی و پژوهش در تدریس تکنولوژی به زبان ساده و جذاب، تی‌تی در کنار مربیان، آموزشگاه‌ها و والدین ایستاده تا مسیر آموزش رباتیک، برنامه‌نویسی و کاروفناوری برای کودکان و نوجوانان، روشن‌تر و دل‌چسب‌تر باشد. ما محتوایی تولید می‌کنیم که آموزش را ساده‌تر، مؤثرتر و سرگرم‌کننده‌تر می‌سازد. برای همه‌ آن‌هایی که آینده‌سازان را همراهی می‌کنند.

    نویسنده کتاب برنامه‌نویس یک دقیقه‌ای

    تمام حقوق برای آی‌تکس محفوظ است.

      ورود

      رمز عبور را فراموش کرده اید؟

      هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت